GALRC18juillet2013-006trim.jpg
GALRC18juillet2013-006.jpg

Projet 1 : Allégorie pour le triumph Pastoral Acadien (2013)


Photos : Mathieu Léger

Extrait du catalogue de l'exposition Somewheres produit par la Galerie du Centre des arts de la Confédération :

'' Allegory for the Pastoral Acadian Triumph presents an apparently banal image of a goat in the rural landscape and through expanded scale and the use of gilded frames that recall the history paintings of Géricault and Delacroix, elevates the image into a mythical orbit. The goat (an animal with its own classically-based mythic resonance) is, in the artist's
words ”a stubborn beast...symbolic of Acadian perseverance and refusal to accept defeat.” Following Belliveau’s interest in the power of circulating pictures, the work aggressively (and ironically) asserts a monumentality that is not entirely in keeping with its somewhat humble subject matter. It can be viewed both as filling a missing or empty past, and registering a history deep with cultural and political significance tied to place. '' – Pan Wendt, commissaire

Pour commander la publication : http://www.confederationcentre.com/en/publications.php

Composite_WEB.jpg
Confed_WEB.jpg

Projet 2 : Robert Monkton et Beausoleil Broussard (2014)


Photo de droite : Centre des arts de la Confédération

Extrait du catalogue de l'exposition RE : collection produit par la Galerie du Centre des arts de la Confédération :

« Rémi Belliveau crée des estampes et des installations qui parlent du pouvoir culturel du mythe, en particulier du mythe incarné dans des images et des objets associés à l'histoire acadienne. Belliveau a créé ce portrait de Robert Monckton pour l'exposition Acadie mythique, organisée par la Galerie d'art de l'Université Saint Mary's. Les artistes participant à cette exposition devaient réagir à divers objets de la collection du Musée acadien de Moncton. Cette œuvre est typique du travail de Rémi Belliveau, qui a l'habitude de combiner les modes historiques de la monumentalité — notamment, une peinture historique, un portrait militaire formel, un cadre doré – avec le kitsch contemporain et des matériaux bon marché et faciles à reproduire, afin de mettre en circulation des versions ironiques d'un passe très peu documenté. » – Pan Wendt, commissaire

Pour commander la publication : http://www.confederationcentre.com/en/publications.php

Extrait du catalogue de l'exposition itinérante Acadie Mythique organisée par le commissaire Harlan Johnson et la Galerie d'art de l'Université Saint Mary's :

'' Robert Monckton tenant le livre and Portrait of Joseph Broussard dit Beausoleil are two works that form a diptych and place in opposition two mythical characters from the story of the Acadian deportation. On the one hand, the military deporter and future British general. On the other, the popular hero of the Acadian resistance. Their stories, supposedly intersecting at Fort Beauséjour, have been eroded by time to the point where one can barely distinguish the historical characters from their own myths. Within the complex mechanisms of mythology, these ethereal manifestations become infinitely malleable in their ambiguity and thus can be readily appropriated and transformed . Visual art plays a special role in providing the evolving myth with a moment of contemplation, feeding its evolution with, often times, corrupted information. Did Beausoleil really resemble the model in the works? Why is his gaze fixed on the viewer? Does the depicted landscape correspond to the Isthmus of Chignecto? What is the role of this mysterious book? The viewer can choose whether or not to answer these questions, thus participating in the ongoing transformation of this myth, reinvesting it in the contemporary world. ''

ImagoEvangeline2015-040Sized.jpg
ImagoEvangeline2015-047.jpg

Projet 3 : Retable de la dynsatie Burke dit Bourque dit Bourg dit Bourgeois (2015)
 

Photos : Mathieu Léger

Extrait du texte Clippings : L'Évangéline in Images par Jennifer Bélanger, commissaire de l'exposition Découpes : L'Évangéline en images :

'' In most of his recent work, Belliveau uses classical European painting and religious art as a base, replacing the content with other elements of history, folklore and popular culture. His large-scale screen prints are digitally manipulated to lose information and are purposely printed on acidic paper. He uses the cheapest available non-archivable materials in order for his work to deteriorate with time. The artist not only questions traditional themes in the content of his work, he questions the process, conventions and the precious nature of printmaking and art in general ''

Extrait de l'article  La réappropriation des archives comme méthode de recherche alternative par Elise Anne LaPlante. Publié dans Liaison No. 169 // Automne 2015, p.20 :

« (...) Belliveau souligne la nature archaïque de la religion catholique et son omniprésence dans le journal (l'Évangéline) en transposant et réinvestissant ses conventions dans la sphère de la culture de la boxe et de la lutte. Par exemple, il imite l'idolâtrie religieuse et ses mécanismes que l'on peut retrouver dans la culture populaire. Il célèbre ainsi la figure mythique de Leo Burke, lutteur professionnel acadien des années 1970, tout en dénonçant le concept de l'exclusivité culturelle et sa valeur dans une société contemporaine. »

Extrait du texte Journal intime par Sébastien Lord-Émard publié sur le site de la revue Astheure :

« Il y a un dire qui se dédit dans l’absence, dans l’analphabétisme des aïeux, et dans le quotidien – ce combat. Par-delà les mots, il y a la violence des images, la violence du point, et des poings. Boxe et catch (comme Roland Barthes appelle la lutte dans ses Mythologies); un corps-à-corps dramatisé, théâtralisé, magnifié et souvent snobé. Car si les « vrais » héros nationaux portent, qui le col romain, qui la cravate patentée, tu ne peux pas passer sous silence les héros populaires, ces demi-dieux païens.

Rémi Belliveau s’inspire de cette portion congrue pour lui consacrer un autel posthume : simple tablette fixée au mur, mais support d’un retable digne des grands maîtres du Quattrocento, triptyque iconoclaste qui canonise Leo Burke (i.e. Bourque), boxeur et Cooker de légende. Au lieu d’encens : des cigarettes Mecca, roulées et en partie fumées. Au lieu d’une bible : un roman aux résonnances énigmatiques, Moby Dick (« [V]ous les joueurs de cricket, les pugilistes, les Burke sourds et les Bendigoe aveugles ! »). Et toute une mythologie populaire savamment rétablie et réinventée se donne à lire, mais en symboles et en images; culte mystérieux d’une paradoxale mémoire trine et une (la religieuse, la mondaine, la subversive). »

Pour lire le texte au complet : https://astheure.com/2015/07/13/journal-intime-sebastien-lord-emard/

RemiBelliveau.jpg
mccain001.jpg

Projet 4 : Transfiguration en Bleu et Or (2015)


Photos : Galerie d'art Beaverbrook

Extrait du texte Topographical Writing : The Imaginary and Geographic Role of Place par Corinna Ghaznavi, commissaire de l'exposition Writing Topography présentée à la Galerie d'art Beaverbrook :

'' The conflation of real, imagined, and mythological are all central ideas in Rémi Belliveau’s work Transfiguration in Blue and Gold. The layering of and playing with mythological structures derives from Belliveau’s interest in Acadian mythologies and his identity as an Acadian artist. He suggests that the Great Upheaval of 1755 is a “singular creation myth that celebrates a crippling defeat rather than a unifying victory,” since it marks the expulsion of Acadians from their lands and the ensuing centuries-long trauma that followed.” His choice to work within while deconstructing classical art historical representation speaks to both historical mythologies and contemporary art practices. Belliveau’s process includes photography, digital manipulation, screen printing, and watercoloring. His structural and thematic forms demonstrate an interest in classical European painting—the most famous historical depictions of the Acadian deportation were rendered by European artists—as a form that offers vast possibilities to render imagined realities and mythological truths.

His large-scale depiction of a blue lobster positioned centrally above an image of Pokeshaw Island brings together specific and disparate histories and stories: the place name derives from the Mi’kmaw Pooksaaq, the monolith is real but presents as magical and alien. The blue lobster was once considered a legend and/or extremely rare, but since the introduction of cell phone technology and the Internet, it seems to occur once in every two million lobsters caught or sighted. The crustacean's brilliant lapis lazuli hue resembles the colour once reserved for depictions of the Virgin Mary; its position on the paper reflects the composition found in Byzantine iconography. The doubling of this image, one gold, one blue, presented side by side, enhances the mythological aspect of the work that Belliveau has framed in a mock-gilded traditional way. The overly large lobster hovering above the island becomes a transcendent being that is and isn’t real, something that may have loomed large as legendary in times past, marking the histories of the region. ''

Pour commander la publication : http://beaverbrookartgallery.org/en/services/the-gallery-shop

Entrevue sur le blog de la Galerie d'art Beaverbrook : In their words: Conversations with Writing Topography artists

IMG_7996.jpg
MortDeWolfe2.jpg

Projet 5 : LA Naissance d'une nation (2015)
 

Extrait du texte accompagnant l'exposition Confessions of an English Molasses Eater présenté à Connexion ARC :

'' A global culture has dawned in this, the twenty first century, and as a result, our collective and individual identities are becoming less discrete, more ambiguous. We now face the alarming possibility that humans across the globe may one day attain a dystopian homogeneity subsequently ending the diverse cultural systems that we know and celebrate today.

In this series of large-format serigraphs, Rémi Belliveau considers the implications of such a possibility, an age-old question arises: how can we define or redefine ourselves collectively and individually in the wake of these changing times? ''

Extrait du texte accompagnant l'exposition (RE)voir par la commissaire Elise Anne LaPlante :

« Belliveau emprunte les codes classiques de l’histoire de l’art en plus de reprogrammer une des œuvres les mieux connues de l’histoire de l’art canadien : La mort du général Wolfe de Benjamin West. Il remet en question le discours historique représenté par cette œuvre, dont il propose de nouvelles interprétations par l’intégration d’éléments provenant du patrimoine culturel et historique. Ces éléments sont tous des symboles coloniaux chargés de références que l’artiste subvertit afin d’alimenter un discours historique divergeant. À cela s’ajoute la réinsertion de codes de l’art classique tels que la plaque gravée et la feuille d’or qu’il réutilise de façon démesurée afin d’isoler les personnages du général Wolfe mourant, du général Monkton blessé et d’un homme autochtone non identifié, et de leur accorder une attention particulière. Par sa recomposition contemporaine de l’œuvre clé, Belliveau dénonce l’absence de l’Acadie d’un moment pourtant déterminant de son histoire en déconstruisant le discours hégémonique. »